Boganmeldelse Den der banker på

Boganmeldelse: Den der banker på

“Han tog et skridt hen i retning af mig. Jeg blev stående på den samme plet is og kunne ikke flytte mig. “En advarsel,” sagde han. “Spørg dig selv, hvem der giver en kirkens mand en borgerlig begravelse. I et land, der aldrig har været hans. Han døde ikke af kræft, han blev myrdet. Du skal ikke tro på alt, hvad du hører”.”

Boganmeldelse Den der banker på

Anmeldereksemplar fra forlaget Modtryk.

Boganmeldelse af Den der banker på af Kristina Ohlsson.
Udgives 17. januar 2020 af forlaget Modtryk.
400 sider.

Antal stjerner

Den der banker på, er tredje bind om advokaten Martin Benner, en halvarrogant kvindebedårer, der lever det gode liv i hjertet af Stockholm med sin 8-årige datter Belle. Bogen følger efter serien med ‘Lotus Blues‘ og ‘Mios Blues‘, men kan godt læses som et selvstændigt bind. Lotus Blues var mit første møde med Kristina Ohlssons forfatterskab, og hun tiltede mig nærmest bagover af begejstring for bogen, der er anderledes end den typiske svenske krimi. Mios Blues holdt ikke helt standarden, men det var alligevel et glædeligt gensyn med advokat Martin Benner i Den der banker på.

Ohlsson har en særegen måde at skrive på, der både driver læseren, men også holder os i hånden så vi ikke tabes i alle detaljerne undervejs. Hendes plot er aldrig lige til, og selvom noget af det kan gættes i forvejen, er der altid et par overraskelser mellem siderne.

Boganmeldelse Den der banker på

Aber i træet

Et forestående bryllup og en begravelse er centrum for begivenhedernes begyndelse, og i vanlig Martin Benner stil bliver han viklet ind i et drama, der hurtigt får dødelige konsekvenser. Benner får en gammel drøm opfyldt, da han bliver medejer af en antikvitetsforretning i New York. Det sker dog på grund af dødsfaldet af vennen Henry Schriller, efter et sygdomsforløb. Henrys kone ejer stadig den anden halvdel af forretningen, og udgør et godt og spændende makkerskab med Benner.

Til Henrys begravelse i Stockholm opsøges Benner af en fremmed, der taler om religionshemmeligheder og mord. Med Henry som hovedperson.

Da et antikt skakspil dukker op og en person forsvinder, begynder lavinen at rulle for Benner. Selvom han gang på gang formaner sig selv at blande sig uden om, bliver omstændighederne personlige. En dag finder Benners havemand en genstand i kirsebærtræet. En porcelænsabe hængt i en hundesnor. Indholdet i aben gør det klart, at Benner ikke længere kan trække sig fra sagen.

Boganmeldelse Den der banker på

God underholdning med et gennemtænkt plot

Jeg er både ret vild med Kristina Ohlssons skriverier, og personen Martin Benner. Det er så forfriskende at komme væk fra den typiske afdankede politibetjent (indsæt selv status på ham), med familieproblemer. Benner er så absolut ikke en heltetype, men jeg vil heller ikke klassificere ham som en antihelt. Han er et menneske, på godt og ondt, og har ingen intentioner om at skulle redde verden fra nogen som helt. I stedet vil han bare gerne leve det gode liv med sin datter, nye biler og nye dates (ikke på samme tid dog).

At han så bliver viklet ind i diverse skumle planer, er teknisk set ikke hans skyld. Han opsøger dem i hvert fald ikke (altid).

Med Den der banker på bevæger Ohlsson sig hen i noget konspirationsteori og selvtægt. Bogen er ikke en Dan Brown, der prøver at hive diverse religiøse organisationer i ørene, men den katolske kirke spiller en rolle. Om end lidt i baggrunden. I stedet er det en thriller om hævn, magtmisbrug og ekstremistiske holdninger, der leder mennesker til at tro på de værste ting. Og de ting, nogle er parate til at gøre mod andre, for egen vindings skyld.

Det er et godt gennemtænkt plot. Nogle gange tager det lidt overhånd med opsummeringerne for at læseren er med, men ved slutningen satte jeg virkelig pris på det.
Martin Benner er en skøn atypisk karakter. Temmelig arrogant og lidt af en skørtejæger, men samtidig en kærlig far for datteren Belle. Han er på ingen måde en sort/hvid karakter, men indeholder mange nuancer oveni en god humor.

En god og underholdende bog, der tager læseren lidt rundt i verden.

Lyder Den der banker på som noget for dig, kan du eventuelt starte med at læse Lotus- og Mios Blues, men det er ikke stærkt nødvendigt for at følge handlingen. Du vil måske også kunne lide disse titler:

Oprindelse af Dan Brown

Mørket Kalder af Michael Katz Krefeld

Jeg finder dig altid af Elsebeth Egholm