Boganmeldelse #tyndogrig - det, jeg taler om

Boganmeldelse: #tyndogrig – det, jeg taler om

“Og jeg har bare fundet ud af, at selv om det kunne være svært at stå ved sig selv som yngre (…) så er det altså langt mere sygt anstrengende at leve i troen på, at man er afhængig af andres accept. Det skulle tage et halvt voksenliv at fatte.”

Anmeldereksemplar fra Grønningen 1.

Boganmeldelse af #tyndogrig – det, jeg taler om af Ditte Okman.
Udgivet 4. november 2019 ved forlaget Grønningen 1.
230 sider.

Antal Stjerner

Du kender måske Ditte Okman fra radioprogrammet ‘Det, vi taler om’, der kørte på nu tidligere, Radio24Syv, eller måske har du aldrig hørt om hende. Det havde jeg ikke, før jeg mødte hende til reception hos forlaget Grønningen 1, der udgiver hendes bog. Normalt er jeg nemlig ikke til denne slags “jeg har fandme lov til at udtrykke min mening!” bøger, og startede da også ud med en vis skepsis omkring bogens indhold.

For sandt at sige, synes jeg tit de bliver ret ligegyldige. Mennesker har meninger – sjældent den samme mening – og der vil altid være nogen, som galdre højere end andre, men betyder det at deres mening er mere rigtig end alle andres? Det synes jeg ikke, men jeg synes der er en tendens til, at det bliver budskabet i de her “råb op” bøger. Også selvom det ikke er intentionen.

At være mor og gennemleve en SoMe shitstorm

Ditte Okman taler om lidt af hvert, og lægger ud med effekten af en sviner til en kantinedame på Christiansborg, for et årti siden. En af de første rigtige shitstorme i Danmark på de sociale medier. Det virker ikke som om Ditte før shitstormen, var bange for, hvad folk tænkte om hende, og det ændrede sig tydeligvis heller ikke efter (gudskelov!).

Faktisk var det først da der kom børn ind i billedet, i en sen alder, at der skete noget med synspunkterne. Her går bogen i det jeg vil kalde ‘mor-mode’, altså i forsvarsposition over, hvorfor Ditte er mor som hun er. Det handler selvfølgelige om kærlighed til børnene, men bliver lidt for meget en løftet pegefinger til andre forældre – og andre mennesker generelt.

Det er dog en vigtig pointe, at Ditte bruger sig selv – flere steder – som et åbenlyst eksempel på de ting vi mennesker gør, der bare er helt hen i vejret. Der er altså ikke noget højhelligt at komme efter, og det er trods alt en rar ting. Samtidig bruger hun også sig selv til at vinkle fortællingerne (og holdningerne) hen til, at vi også godt kan ændre meninger, når der sker ting i livet. Som for eksempel at få børn, eller miste sin bror meget pludseligt.

På den måde er Dittes budskab vel i bund og grund, at vi ikke er ufejlbarlige som mennesker. Vi ændre os, nok ikke på de allerdybeste lag, men i forhold til hvor vi er i livet.

Ikke de store overraskelser, men fin underholdning

Der bliver rørt ved forskellige emner som moderskab, feminisme, politisk ukorrekthed, sorg og flere andre. Det er intet dybt, men det er for det meste personligt. Sproget er let og flydende, men bliver lidt tredje-klasse i ny og næ med ordvalgene.

Det vil være løgn at sige, at bogen overraskede, okay, måske lidt, men ikke nok til at jeg forstår hele konceptet omkring den. Det er helt fint at Ditte har en masse hun gerne vil ud med, og jeg er da i store træk også enig i det meste af det, men bogen bliver også bare lidt – som den slags bøger jo gør – en fin gang rygklapning om, hvor fuldstændig hykleriske vi er som mennesker. Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt, og alt det der.

Om ikke andet er Ditte ærlig omkring det og påpeger, hvordan alle vi andre også er nogle dobbeltmoralske prædikanter, der pudser glorien flere gange dagligt, når vi lige har givet et vink med en vognstang til en eller anden random i køen i Netto, hvor efter vi går hjem og griner af endnu et latterligt tv-program, der udstiller naive stakler. Hvorfor det er nødvendigt at udgive en bog om det, forstår jeg stadig ikke, men underholdningsværdien er såmænd ganske udmærket.

Lyder #tyndogrig – det, jeg taler om som noget for dig, vil du måske også kunne lide:

Digitale Nomader af Mille og Kristian Sjøgren

Kunsten ikke at brænde broer – En håndbog i hverdagskommunikation af Annette Dollard