Boganmeldelse Stenens Tid

Boganmeldelse: Stenens Tid

Et gennemtænkt plot til en krimithriller om religiøse sekter, terror og fortidens begivenheder.

Anmeldereksemplar fra forfatteren.

Boganmeldelse af Stenens tid – The Alexander Mirrin Project 1 af Johan Ottosen.
Udgives den 27. februar 2019 af forlaget Bukefalos.
507 sider.

Stenens tid er en krimithriller med fart på. I Tivoli skyder en mand sig selv foran en kvinde med et ammende barn. Næsten to et halvt år senere involverer selvmordet den Cavlingprisvindende journalist hos Kristelig Dagblad, Kurt Østergård. Selvmordet blev begået af Kurts stedfar, Bjarne, og Kurt modtager brudstykker af en hemmelig efterforskning, Bjarne var i gang med, op til sin død. Nogenlunde samtidig sker der et mord på radiologisk afdeling på Rigshospitalet. Dette vikler strålingseksperten Søren Storm ind i en sag, der hurtigt udvikler sig til et nationalt attentat.

Boganmeldelse Stenens Tid

Thriller med bump

Konspirationsteorier og mystiske artefakter spiller en stor rolle i historien, side om side med terrortrusler og strålingsvåben. Det er to vidt forskellige verdener Johan Ottosen prøver at flette sammen, til et komplot mod det danske kongehus og en international fredsforstyrrelse. Takket være bogens slutning, giver det mening, men der er vitterligt nogle bump på vejen dertil.

Som læser kan man godt regne ud, at de to handlingsforløb må flettes sammen på et tidspunkt, men der går lidt for lang tid før det sker. Journalisten Kurt Østergård graver rundt i konspirationsteorier om kongehuset og blodlinier. Imens bliver våbeninspektøren Søren Storm headhuntet af PET, til at hjælpe med strålingsmordet på Rigshospitalet.

Hver for sig, spændende historier, men til sammen bliver det lidt rodet med de mange navne, titler og geografiske placeringer og tidspunkter.

Boganmeldelse Stenens Tid

Interaktiv bog

Stenens tid har tidligere været udgivet hos forlaget Tellerup i 2012, men rettighederne er købt tilbage af forfatteren, der genudgiver bogen med nyt design den 25. januar.

En smart detalje, der dog er bibeholdt, er en QR-kode ved hvert kapitelskifte, der viser hvor kapitlet foregår, hvis man scanner koden med en smartphone. Det giver en lidt interaktiv følelse til bogen, som er underholdende pust. Koordinater, datoer og tidsangivelse er også en konsekvent ting, under hver QR-kode. Da historien har mange synspunkter og foregår forskellige steder, er det en smart detalje til læseren. Jeg kunne dog godt have ønsket mig et navn på den person kapitlet følger, for at skabe det fulde overblik under læsningen.

Lidt for åbenlys information

Som tingene spidser til, bliver der trukket flere og flere personer ind i billedet med en skjult agenda, og man begynder at fornemme plottet. Tror man.

De overordnede problemer er dog nemme nok at få øje på, og i starten virker det som en lidt kluntet måde, at få læseren til at følge et bestemt spor. Et spor man først tænker er for åbenlyst og derfor ikke har noget i sig, men alligevel holder stik. På de kanter ville en mere galant måde at filtre oplysninger til læseren ind, have været at foretrække.

Det er egentlig en lidt gennemgående ting for hele bogen, at der falder oplysninger af, som godt kunne være undværet. Mest fordi de er så åbenlyst information til læseren, at de virker malplaceret og belærende for karaktererne. Det er synd, for det irriterer mere end det gavner, og der er ingen tvivl om, at Stenens tid har mange gode karakterer og generelt er en rigtig spændende bog.

Boganmeldelse Stenens Tid

Hvad med den der sten?

Den overordnede mening er, at Stenens tid er en spændende fortælling med et gennemtænkt plot. Der mangler noget karakterdybde, men man er ikke i tvivl om at bogen har tre overordnede hovedpersoner: Kurt Østergård, Søren Storm og hans gravide kæreste Birgitte.

Det gælder om at holde tungen lige i munden under læsningen på grund af de mange snore forfatteren leger med, men det samles til slut og giver mening. Bortset fra den sten bogen er opkaldt efter. Jeg ved ikke hvordan den passer ind, bortset fra den varsler dommedag. Men den virker lidt overflødig i min opfattelse og mere som fyld, for at skabe spænding (hvilket i den grad ikke er nødvendigt). Bogen kunne, i min optik, sagtens være skrevet uden om den, men forhåbentlig indfinder den sin plads senere i serien.

Næste bog i serien hedder Apokalypsens Engle og udkommer samtidig med Stenens Tid, den 27. februar 2019.

Lyder Stenens tid som en bog for dig, vil du måske også kunne lide disse:

Oprindelse af Dan Brown